جرائم کارفرما چگونه است

جرائم کارفرما چگونه است

نحوه دریافت جرائم نقدی از کارفرما

یکی از با اهمیت ترین انواع بیمه در جهان تامین اجتماعی می باشد. و در هر نوع کار، کارفرما موظف است از کارآموز، کارگر یک روزه، تا نیروهای استخدامی همه را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد. اگر در حالتی سازمان تامین اجتماعی با شکایت یا گزارش بازرسان متوجه فقدان بیمه کارگری شوند، کارفرما ملزم به پرداخت جریمه می باشد.

طبق ماده٢ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که بر اساس این قانون و برای استفاده از مزایای آن به سازمان پرداخت می گردد. کل مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق است و ۲۳ درصد از آن سهم کارفرما بوده و هفت درصد باقیمانده نیز سهم کارگر است و هر ساله مبلغ آن مشخص می‌شود.

جرائم کارفرما

اهمیت بیمه تامین اجتماعی  

داشتن بیمه تامین اجتماعی آنقدر لازم و ضروری است که تمامی شاغلین با هر مقدار علم و دانشی که باشند هم از اهمیت آن آگاه هستند. مسائلی از قبیل فشار کارفرما و یا نیاز مالی کارگران باعث می شود از قوانین و حقوق اصلی خود اطلاع لازم را نداشته باشند و یا مجبور به کار باشند.    بدیهی است، کارفرما وظیفه دارد حقوق کارگر را که دربرگیرنده ی دستمزد، عیدی، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن، خواروبار و امثالهم می باشد را پرداخت کند. و قانون به هیچ وجه اهمالی را در این خصوص قبول نمی کند. در شرایطی که کارفرما بخواهد حقوق کارگر را پایمال کند یا قصد بیگاری از کارگر را داشته باشد، کارگر می تواند با رجوع به اداره کار، شکایت کرده و از حقوق خود دفاع کند.

من جمله حقوقی که برای کارگر بسیار اهمیت دارد، حق بیمه می باشد. در پایان هر ماه، کارفرما موظف است حق بیمه را مطابق آنچه بیمه تامین اجتماعی تعریف کرده،  واریز کند و مقابل آن مالیات را به دارایی برساند.

به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند براساس قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند همچنین بر اساس ماده ۱۸۳ این قانون کارفرمایانی که برخلاف مفاد ماده ۱۴۸ این قانون از بیمه کردن کارگران خود خودداری کنند علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به کارگر (سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل ۲ تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

به موجب ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی: کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی بوده و مکلف است در موقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کرده و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تأدیه کند.

فرآیند شکایت از کارفرما

برای این کارگر در ابتدا به اداره کار مراجعه می کند و پس از آن با پر کردن فرم های مربوطه که شرح تمام تکالیف کارفرما است، به طور مختصر  شکایت خود را بیان می کند. این شکایت در نخست به هیئت تشخیص (بدوی) فرستاده و تصمیم گیری می شود. این هیئت با فرستادن بازرس یا در نظر داشتن مدارک موجود، میزان درستی حرف کارگر را تبیین و بررسی می کنند، آن وقت رای صادر می شود.

در صورتی که کارگر دارای بیمه باشد، شایسته است در ابتدا از طریق شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود، شعبه اداره کار و تامین اجتماعی را یابد و بعد از آن واحد ارجاع آن شعبه اداره کار، نامه ای برای شعبه بیمه گذار خود بگیرد.

در این بخش، به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که ثبت نام بیمه از آنجا انجام گرفته مراجعه کند و سپس سوابق بیمه خود را کسب نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *