دفاع از حقوق کارفرما

دفاع از حقوق کارفرما

 

وکیل اداره کار با تکیه بر دانش حقوقی خود،کارگر و کارفرما را از حمایت های قانون آگاه میکند.چون ریشه اختلافات میان کارگر و کارفرما ،نا آگاهی از قوانین و مقررات است.

در حال حاضر با وجود  عدم شناخت کافی قوانین از سوی هر دو طرف (کارگر و کارفرما) زمینه ساز دعاوی حقوقی در این حوزه شده است و در این مرحله است که (طرح دعوی در ادارات کار) الزام حضور وکیل اداره کار در کنار کارگر یا کارفرما اهمیت می یابد.

در نظام اقتصادی ایران کارگران و کارفرمایان از نقش مهمی برخوردارند، به طوری که در تعدادی از قوانین ایران به نقش حقوقی این دو عنصر نظام اقتصادی ایران اشاره های متعددی شده است.

قانون کار ایران که به عنوان مهمترین قانون در ارتباط با نحوه فعالیت کارگران و کارفرمایان در سال 1369 تدوین شده در مواد متعدد به وظایف، حقوق و تکالیف کارگران و کارفرمایان در قبال یکدیگر توجه کرده و سعی بر این داشته تا حدی که امکان پذیر است تعادلی بین این عناصر برقرار کند.

 

 

دفاع از حقوق کارفرما
دفاع از حقوق کارفرما

کارفرمایان از حقوق زیر برخوردار می باشند:

  • بکار گماشتن اشخاص
  • مدیریت انجام کار و صدور دستورات و راهنماییهای مربوط به مدیریت کاری
  • فسخ قراردادهای کاری در چهار چوبی که قانون تعیین می نماید

کارفرمایان دارای وظایف زیر میباشند:

  • رعایت کردن قوانین و قراردادها
  • داشتن برخورد یکسان با تمام کارکنان از هر نژادی که بوده و دارای هرگونه دین، جنسیت، سن، و اعتقادات سیاسی که باشند
  • مراقبت از امنیت و سلامت کاری کارکنان
  • ارائه توضیحات کتبی درباره مهمترین و اصلی ترین شرایط کاری به کارکنان خود
  • تلاش در جهت بهبود محیط و فضای کاری و پیشرفت دادن نحوه انجام وظایف کاری و حرفه ای کارکنان

قرارداد شرایط کاری

کارفرما باید قرارداد شرایط کاری را رعایت نماید. او بعنوان مثال نمی تواند حقوقی کمتر از آنچه در قرارداد مذکور تعیین شده است را پرداخت نماید.

 

دفاع از حقوق کارفرما
دفاع از حقوق کارفرما

 

 

 

سیستم ثبت درآمد

سیستم ثبت درآمد یک پایگاه داده هاست که کارفرمایان حقوق ها و دستمزدهایی که به کارگران و کارمندان خود پرداخت کرده اند را به آن اطلاع می دهند. این اطلاع باید حداکثر پنج روز پس از پرداخت حقوق یا دستمزد انجام شود. اطلاعات باید در شکل الکترونیکی به سیستم ثبت درآمد ارسال گردد:

  • مستقیماً از طریق سیستم پرداخت حقوق و دستمزد، در صورتی که این سیستم ارتباط تکنیکی با سیستم ثبت درآمد دارد؛ یا
  • در خدمات مراجعه سیستم ثبت درآمد که با استفاده از مشخصات کاربری بانک اینترنتی یا ابزار شناسایی الکترونیکی دیگر می توان به آن دسترسی داشت.

بیمه حوادث

کارفرما باید برای کارکنان خود بیمه حوادث (tapaturmavakuutus) بگیرد. این امر باید هموراه در زمان آغاز اشتغال به کار، انجام شود. در صورت رخ دادن حوادث کاری، کارمند می تواند خسارت دریافت نماید. این خسارت می تواند جبران هزینه های درمانی و جبران حقوق از دست رفته باشد،

که بصورت پول روزانه، کمک هزینه بازنشستگی ناشی از حوادث، هزینه جبران معلولیت ناشی از حادثه پیش آمده، توانبخشی و یا در موارد مرگ و میر بصورت پرداخت کمک هزینه بازنشستگی خانوادگی به بازماندگان شخص، می باشد. کارفرما می تواند علاوه بر این نوع بیمه اجباری و تعیین شده از جانب قانون، انواع مختلف بیمه های اختیاری را نیز برای کارکنان خود بگیرد.

بهتر است که از کارفرمای خود در رابطه با نوع بیمه ای که برای کارکنانش گرفته است، سؤال نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با حق و حقوق کارگر و کارفرما می توانید با مشاوران و وکیل اداره کار ما

در ارتباط باشید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *