شرح حقوق و مزایای سال 99

حقوق و مزایای سال 99

پس از فراز و نشیب‌های فراوان ، حداقل حقوق و مزایای سال 99 بالاخره در تاریخ 21 فروردین و بدون حضور نماینده‌های کارگران به تصویب شورای عالی کار رسید.

به رسم هر ساله، شورای عالی کار بر اساس تورم محاسبه شده، دستمزد کارگرانی که در صنایع و کسب و کارهای مختلف در سراسر کشور مشغول به کار هستند را افزایش می‌دهد. طی چند ماه گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون میزان افزایش حقوق کارگران و پایه حقوق سال 99 وجود داشت.

بر اساس گزارشات، حدود 30 درصد از کارگران در گروه “حداقلی بگیران” و 70 درصد نیز در گروه “سایر سطوح مزدی” قرار دارند که در ادامه نحوه محاسبه حقوق و مزایای هر دو گروه از کارگران مورد بررسی قرار گرفته است.

حقوق و مزایای کارگران حداقلی بگیر

کارگران حداقلی بگیر، کارگرانی هستند که برای اولین بار در سال جاری وارد بازار کار می‌شوند و سابقه فعالیت در بازار کار را ندارد. دستمزد این گروه از کارگران (اعم از قرارداد دائم یا موقت) با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به حقوق پایه سال گذشته از ابتدای سال جاری روزانه مبلغ۶۱۱،۸۰۹ ریال تعیین شده است .این درحالی است که مزد روزانه در سال 98 برابر با 50 هزار و 562 تومان بود.

حقوق و مزایای سال 99 : به این ترتیب، دستمزد پایه کارگران حداقلی بگیر در سال ۱۳۹۹ از یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ٨٨٢ تومان در سال گذشته به یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۷ تومان افزایش پیدا کرد.

به این گروه از کارگران حق بن کارگری  به میزان ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن به میزان 100هزار تومان در هر ماه تعلق می‌گیرد. همچنین کارگرانی که دارای فرزند زیر ۱۸ سال هستند به ازای هر فرزند ۱۸۳ هزار و ۵۴۲ تومان به عنوان حق اولاد نیز پرداخت می‌شود.

حقوق و مزایای سایر سطوح مزدی

حدود 70 درصد از کارگران در گروه “سایر سطوح مزدی” قرار دارند، به این ترتیب که تمام کارگرانی که حقوق پایه آنها در سال 98، بیش از یک میلیون و 517 هزار تومان بود در این گروه قرار می‌گیرند که میزان افزایش دستمزد این کارگران متفاوت از “حداقلی بگیران” است.

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، مجموعِ افزایش 15 درصدی نسبت به پایه 98 و رقم ثابت 91 هزار تومانی، “مزد مبنای” کارگران “سایر سطوح مزدی” در سال 99 خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه رقم ثابت برای تمام کارگران (به غیر از حداقلی بگیران) بدون در نظر گرفتن میزان حقوق پایه سال 98 برابر است.علاوه بر این به حقوق پایه این کارگران روزانه 30,338 ریال معادل ماهیانه 91 هزار تومان اضافه خواهد شد.

حقوق و مزایای سال 99 : بنابراین، دستمزد ثابت ماهیانه این فرد با احتساب حق مسکن (100 هزار تومان) و حق بن کارگری (400 هزار تومان) 2 میلیون و 891 هزار تومان می‌شود که بدون احتساب اضافه کار و سایر ردیف‌های متغیر مندرج در فیش حقوقی است.

پایه سنوات به چه کارگرانی تعلق می‌گیرد؟

بر اساس بخشنامه اسفندماه 91 وزارت کار، تمام کارکنان که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در همان کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت “پایه سنوات” هستند که این مبلغ باید بر روی مزد مبنای کارگران لحاظ شود تا به تناسب در اضافه کار، عیدی و حق سنوات نیروی کار مورد محاسبه قرار گیرد. بنابراین “پایه سنوات” نباید به عنوان یک ردیف جداگانه محاسبه شود.

بنابراین کارگرانی که در کارگاه جاری حداقل یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند مشمول “پایه سنوات” خواهند شد. پایه سنوات روزانه 5 هزار و 833 تومان (ماهیانه 174 هزار و 990 تومان) است که در سال گذشته مبلغ پایه سنوات برای این دسته از کارگران 2,333 تومان بود.

تفاوت شرح حقوق و مزایای کارگران حداقلی بگیر در سال 98 و 99

در جدول زیر به صورت خلاصه حقوق و مزایای کارگران در سال 98 و 99 به تفکیک شرح داده شده است:

 

حقوق و مزایای سال 99

 

لازم به ذکر است، همه ردیف‌های مذکور به جز حق مسکن ۲۰۰ هزار تومانی از فروردین ماه باید در فیش‌های حقوقی اعمال شود. افزایش حق مسکن تنها ردیف فیش حقوقی است که با وجود تصویب در شورای عالی کار باید به تصویب هیأت وزیران نیز برسد؛ بنابراین تا پیش از تصویب هیأت وزیران، حق مسکن در سال ۹۹ به میزان ۱۰۰ هزار تومان سال قبل اعمال می‌شود.

____________________________________________________________________________________________

موسسه داد مهر گستر با گردآوری افراد متخصص در رشته روابط کار در حوزه قوانین کار و تامین اجتماعی می کوشد که بصورت موازی با بنگاه های اقتصادی همراه باشد تا کارفرمایان و کارگران محترم زیر چتر قانون به فعالیت خود درون کارگاه ادامه دهند . امیدواریم در تحقق این هدف موفق باشیم و رضایت شما همراهان گرامی را جلب نمائیم. حتما مدیران آگاه مستحضرند عدم تدابیر قانونی مستوجب فضایی ناامن و بدور از آرامش در کارگاه می گردد و این مهم بنگاه اقتصادی عزیزان را دچار حادثه و یا ضرر های جبران ناپذیر می نماید.

در کنار شما عزیزان با ارائه خدماتی چون تنظیم قرار دادها به صورت قانونی – مسائل حقوقی قانون کار – تنظیم لیست بیمه، دعاوی کارگر و کارفرما، مشاوره حقوقی بیمه، مشاوره و پذیرش دعاوی کار و تامین اجتماعی، قرارداد های پیمانکاری در رشت و سایر شهرهای استان هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *