قانون کار در مورد کارگران نوجوان چه می گوید

کارگر نوجوان کیست

کارگر نوجوان: یکی از شرایط صحت انعقاد قرارداد های کار این است که طرفین رابطه کار از اهلیت و رشد لازم برخوردار باشند تا از این طریق ، مصالح آنها محفوظ بماند . به دلیل پیشینه تاریک سوء استفاده از کار کودکان و نوجوانان و کار اجباری توسط آنها ، در اکثر کشورها حداقل سن برای کار نوجوانان مورد پیش بینی قرار می گیرد تا از نیروی کاری آنها مورد استثمار و بهره کشی قرار نگیرد.

مفهوم کارگر نوجوان طبق ماده 80 قانون کار تعریف شده است که بر اساس آن ، ” کارگری که سنش بین 15 تا 18 سال تمام باشد ، کارگر نوجوان نامیده می شود ” .
لذا منظور از کارگران نوجوان ، اشخاصی است که در بازه سنی 15 الی 18 سال قرار داشته باشند . البته در برخی از مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن و یا شرایطی که کار در آن انجام می شود برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوانان زیان آور است، حداقل سن کار 18 سال تمام خواهد بود.

شرایط کار نوجوانان زیر 15 سال

مطابق ماده 79 قانون کار ایران به کار گماردن افراد کمتر از ۱۵ سال تمام ،ممنوع است.  با توجه به وضعیت جسمانی، روحی و روانی افراد زیر ۱۵ سال و نیاز آنها به آرامش و امنیت خانوادگی، تحصیل ، رشد عقلانی و برخورداری از قدرت جسمانی برای کار کردن، قانونگذار وجود شرایط خاصی را برای کارگران کم سن و سال لازم دانسته است.لذا کارگران نوجوان را بدلیل عدم وجود شرایط لازم برای کار کردن در سن کمتر از ۱۵ سالگی ممنوع از کار اعلام کرده است.

شرایط کار نوجوانان بین 15 تا 18 سال

کارگر نوجوان کارگری است که بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام سن دارد. نوجوانانی که در سن ۱۵ تا ۱۸ سالگی بنا به دلایلی نظیر کسب درآمد برای خانواده و گذران زندگی مشغول به کار می شوند با توجه به کم سن و سال بودن آنها قانون گذار برای حمایت از کارگران نوجواندر وضع قوانین کار در مقایسه با بزرگسالان شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته است.

ساعات کار نوجوانان در قانون کار

بر اساس ماده 82 قانون کار ، ساعات کار روزانه کارگر نوجوان ، نیم ساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران است که ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و کارفرما تعیین خواهد شد . علاوه بر این ، بر اساس ماده 83 همین قانون ، ” ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و نیز ارجاع کارهای سخت و زیان آور و خطرناک و حمل بار با دست ، بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع خواهد بود ”

انجام آزمایشات بدو استخدام

طبق ماده 81 قانون کار آزمایش‌های پزشکی کارگر نوجوان، حداقل باید سالی یکبار تجدید شود و مدارک مربوط در پرونده استخدامی وی ضبط گردد. پزشک درباره تناسب نوع کار با توانایی کارگر نوجوان اظهار نظر می‌کند و چنانچه کار مربوط را نامناسب بداند کارفرما مکلف است در حدود امکانات خود شغل کارگر را تغییر دهد.

شرایط مشاغل و کارهای سنگین

طبق ماده 84 قانون کار، در مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن یا شرایطی که کار در آن انجام می‌شود برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوان زیان‌آور‌است، حداقل سن کار ۱۸ سال تمام خواهد بود. تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است.

 

______________________________________________________________________________________________

موسسه داد مهر گستر با گردآوری افراد متخصص در رشته روابط کار در حوزه قوانین کار و تامین اجتماعی می کوشد که بصورت موازی با بنگاه های اقتصادی همراه باشد تا کارفرمایان و کارگران محترم زیر چتر قانون به فعالیت خود درون کارگاه ادامه دهند . امیدواریم در تحقق این هدف موفق باشیم و رضایت شما همراهان گرامی را جلب نمائیم. حتما مدیران آگاه مستحضرند عدم تدابیر قانونی مستوجب فضایی ناامن و بدور از آرامش در کارگاه می گردد و این مهم بنگاه اقتصادی عزیزان را دچار حادثه و یا ضرر های جبران ناپذیر می نماید.

در کنار شما عزیزان با ارائه خدماتی چون تنظیم قرار دادها به صورت قانونی – مسائل حقوقی قانون کار – تنظیم لیست بیمه، دعاوی کارگر و کارفرما، مشاوره حقوقی بیمه، مشاوره و پذیرش دعاوی کار و تامین اجتماعی، قرارداد های پیمانکاری در رشت و سایر شهرهای استان هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *