مشاور حقوقی اداره کار

مشاور حقوقی اداره کار

این روزها رابطه های انسان ها و سازمان ها بیشتر از قبل پیچیده شده است. برای حل مشکلات سازمان ها، چه این سازمان ها دولتی باشند یا غیر دولتی همین طور شرکت های خصوصی نیاز مبرم به  مشاور حقوقی دارند. این به معنی قرار داد بستن با یک دفتر وکالت یا این چنین موارد نیست. در ادامه در این مورد بیشتر توضیح می دهیم.

مشاور حقوقی کیست؟

مشاور حقوقی با دانشی که به قوانین و اصول حقوقی دارد می تواند کمک شایانی به سازمان ها، ادارات و شرکت های خصوصی داشته باشد. مدیران و کسانی که صاحب نفع در آن سازمان می باشند با توجه به مسئولیت هایی که دارند با کمک مشاور می توانند تصمیمات درست تر و قانون مندتری بگیرند، در خیلی از تصمیم هایی که مدیران  اجرایی می گیرند اگر از قوانین حقوقی خبر نداشته باشند، ممکن است متحمل ضررهای جبران ناپذیری مادی و معنوی شوند.

مشاور حقوقی اداره کار
مشاور حقوقی اداره کار

این روزها در بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ قسمت مهمی به نام مشاور حقوقی وجود دارد که  از یک یا چند تن از کارشناسانمشاور حقوقی تشکیل شده است. در ادامه برخی از وظایف و مهارت های مورد نیاز یک مشاور حقوقی بیان شده است:

وظایف

۱-آماده کردن متن برای قرار دادهایی که شرکت ها یا سازمان ها در دست انعقاد دارند و این که به عنوان یک ناظر بر روال عقد آن قرار داد نظارت داشته باشند.

۲-قبل از شرکت کردن در هر نوع مناقصه یا مزایده ایمشاور حقوقی باید هم اطلاعات لازم را به مدیران ارشد ارائه دهد و هم این که امور حقوقی مربوط به آن ها را انجام دهد.

۳-در شرکت هایی که به صورت خصوصی اداره می شوند، انجام دادن کارهایی از قبیل ثبت و تغییر و تحول در ساختار جزو وضایف مشاور حقوقی می باشد.

۴-اگر شرکت یا سازمان در مرجعه قضایی به عنوان شاکی یا متهم پرونده ای دارد مشاورحقوقی باید اطلاعاتی برای دفاع از آن جمع آوری نماید.

۵-هر سازمان در مورد مالیات یکسری مسئولیت دارد که به موقع باید هشدارها و راهنمایی های مورد نیاز را از سوی یک مشاور حقوقی دریافت کند.

۶-مدیران و کارکنان نیاز به مشاوره از مشاور حقوقی دارند.

۷-یک مشاور حقوقی خوب باید نسبت به حقوق و مقررات مربوط به قانون تجارت، علامت تجاری و برند شرکت، طرح های شرکت، اساس نامه و مقررات و تغییرات هر یک از آن ها دانش کافی داشته و مسلط باشد.

۵–مشاور حقوقی باید در مورد قوانین چک و سفته، تعهدات بانکی و الزامات آن ها دانش کافی داشته و در تمامی موارد مورد نیاز به سازمان کمک کند.

مشاور حقوقی اداره کار
مشاور حقوقی اداره کار

تفاوت وکیل با مشاور حقوقی: 

وکیل طی عقد وکالت از طرف سایر افراد برای انجام دادن برخی یا تمام کارهای آن فرد انتخاب می شود. میزان این مسئولیت توسط فرد مشخص می گردد. یک موکل می تواند حقیقی یا حقوقی باشد. بنابراین در طی عقد وکالت، یک نفر را به عنوان نایب برای انجام امور مورد نظر خود انتخاب می کنیم.

همان طور که از نام یک مشاور حقوقی مشخص است، این فرد وظیفه ارائه مشاوره در بسیاری از کارهای حقوقی را بر عهده دارد. برای این منظور بعد از ارائه راهکارها به انجام امور مربوطه و مورد نیاز با توجه به صلاح دید کارفرما می پردازد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *