وکیل تنظیم قرارداد کار

وکیل تنظیم قرارداد کار

بهترین قرارداد کاری، قراردادی است که زیر نظر وکیل اداره کار که به هر نمونه قرارداد کاری، طریقه نوشتن قرارداد کاری آشناست و می تواند در نگارش متن قرارداد کاری شما را یاری دهد.

وکیل متخصص وزارت کار با فرمت قرارداد کار، قرارداد کار درصدی، قرارداد وزارت کار، قرارداد کاری بین کارفرما و کارگر، شرایط قرارداد کار، انواع قرارداد کار به خوبی آشناست.

پس به جای دانلود فرم قرارداد کار ، برای نوشتن قرارداد وزارت کار از یک متخصص کمک بگیرید.

وکیل تنظیم قرارداد کار
 

قرارداد کار | انواع قرارداد کار

قرارداد کار عبارت است از قراردادی که بین کارگر و کارفرما جهت انجام عملی منعقد می گردد و کارفرما موظف می گردد که در عوض کار کارگر به او حق السعی پرداخت نماید.

قانون گذار در ماده 7 قانون کار قرارداد کار را این چنین تعریف نموده است :

” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجـب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را بـرای مـدت موقـت، یـا مـدت غیرموقت برای کارفرما انجام می دهد.

 

در ماده مذکور چند نکته اساسی وجود دارد که عبارتند از :

  • قراردادهای کار به قراردادهای کتبی و قراردادهای شفاهی تقسیم می شوند.
  • کارگر در مقابل عملی که انجام میدهد از کارفرما حق السعی ( مزد ) دریافت می نماید.
  • قرارداد کار ممکن است برای مدت موقت و یا غیر موقت ( دائم ) منعقد گردد.

 

قراردادهای کار کتبی  چگونه قراردادی است ؟

قراردادهای کار کتبی به قراردادهایی گفته می شود که  به صورت کتبی بین کارگر و کارفرما منعقد میگردد و موضوع عمل مورد نظر، شرایط کار و… در آن درج می گردد.

قراردادهای کاری کتبی در چهار نسخه منعقد می گردند،یک نسخه از این قراردادها به اداره کار محل، یک نسخه نزد کارگر ، یک نسخه نزد کارفرما و یک نسخه به شورای اسلامی کارداده می شود. چنانچه در کارگاهی شورای اسلامی کار نباشد، یک نسخه از قرارداد کار نزد نماینده کارگر می ماند.

قراردادهای کار کتبی نباید از آنچه در قانون کار جهت انعقاد قرارداد کار مقرر گردیده است تخطی نماید. گاها کارفرما در قرارداد کار کتبی حقوق کارگر را از حداقل حقوق مقرر شده توسط وزارت کار کمتر معین می نماید و این موضوع را در قرارداد کار عنوان می نماید و از کارگر نیز امضا می گیرد.

اما لازم به ذکر است که ….

حتی چنانچه کارگر نیز این مورد را امضا نماید اما این امر سبب نمیگردد که کار کارفرما قانونی باشد و چنانچه کارگر به این امر در مراجع رسیدگی کننده اختلافات کارگر و کارفرما معترض شود کارفرما بایستی پاسخگو باشد.قرارداد کار کتبی می تواند به صورت موقت منعقد گردد.

چنانچه در قراردادکار مدت ذکر شده باشد قراردادکار موقت است و پس از پایان آن  رابطه کارگر و کارفرمایی بین کارگر و کارفرما قطع می گردد. اما کارفرما موظف است حق و حقوق کارگر را به نسبت مدت کارکرد وی به صورت کامل پرداخت نماید و موقت بودن قرارداد کار نمی تواند بهانه ای جهت شانه خالی کردن کارفرما از پرداخت حقوق کارگر باشد. 

قرارداد کار شفاهی چگونه قراردادی است ؟

قرارداد کار شفاهی قراردادی است که به صورت شفاهی بین کارگر و کارفرما منعقد می گردد  و از آنجایی که اثبات بسیاری از شرط و شروط ها در این قراردادها دشوار است چنانچه رابطه کارگر و کارفرمایی به هر طریقی اثبات گردد و قرارداد کار بین کارگر و کارفرما شفاهی باشد ،همه حقوق ومزایا کارگر با توجه به مصوبه قانون کار برای کارگر لحاظ می گردد.

در کلیه قراردادهایی که به صورت شفاهی  بین کارگر و کارفرما منعقد میشوند طبق تبصره 2 ماده 7 قانون کار، در حکم قراردادهای دایم هستند و کارگر به عنوان کارگر رسمی و دایم تلقی می شوند  در این قراردادها هیچ کدام از طرفین نمی توانند قرارداد کار را فسخ نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *