فرق کارفرما و کارگزار

فرق کارفرما و کارگزار

 

امروزه کمابیش همه افراد با عبارات کارفرما، کارگر و پیمانکار و کارگزار سروکار دارند. گاهی بدون اینکه معنی کامل آنها را بدانند یا اینکه از تفاوت کارفرما و کارگزار آگاه باشند آنها را در گفت‌وگوهایشان و برخی قراردادهایشان بکار می‌برند.

شما هم اگر در طول عمرتان با کارهای پروژه‌ای برخورد کرده باشید. قطعا به عبارات کارفرما و پیمانکاریا {کارگزار } در این قرارداد‌ها برخورد کرده‌اید.و یا ضمن کار از آنها استفاده کرده اید .اما آیا به درستی از مفهوم این دو عبارت اطلاع دارید؟  تفاوت کارفرما و کارگزار را می‌دانید؟ در ادامه این متن قصد داریم به این سوالات پاسخ کاملی ارائه دهیم.

کارفرما چه کسی ا‌ست؟

براساس ماده ۳ قانون کار: ” کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند.”  و همینطور به موجب آیین‌نامه کارگزار مصوب ۱۳۸۸/۱۲/۳

شورای عالی حفاظت فنی : ” کارفرما یا مقاطعه دهنده شخصی حقیقی و یا حقوقی است که اجرای عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک به کارگزار {پیمانکار} واگذار می نماید در ضمن نمایندگان ایشان در حکم کارفرما خواهند بود.

در تعریفی فنی از کارفرما ، می‌توان گفت:” کارفرما، فرد حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف امضاکننده قرارداد جهت اجرای عملیات مورد توافق در قرارداد با طرف دیگر یعنی پیمانکار، مشاور یا کارگر همکاری می‌کند.

فرق کارفرما و کارگزار
فرق کارفرما و کارگزار

همانطور که از عبارت کارفرما به چشم می‌خورد، او فرمان کار را به کارگزار می‌دهد. اما کارفرما چه کارهایی انجام می‌دهد که او را از سایر افراد دست‌اندرکار پروژه متمایز می‌کند.

نکته مهم راجع به وظایف کارفرما در قرارداد پیمانکاری، انتخاب کارگزار {پیمانکار} است. این کارفرما‌ست که انجام تعهدات راجع به قرارداد پیمانکاری را برعهده دارد. و همینطور پیشرفت پروژه را کنترل می‌کند.

به چه کسی کارگزار{پیمانکار}   می‌گویند؟

به موجب همان آیین‌نامه شورای عالی حفاظت فنی؛ ” کارگزار شخصی حقیقی یا حقوقی ذیصلاحی است که بر اساس اسناد و مدارک پیمان ،مسئولیت اجرای عملیات پیمان را به عهده می‌گیرد.

” درتعریف حقوقی کارگزار نیز می‌توان گفت: کارگزار شخصی حقیقی یا حقوقی است که طی امضای پیمان (قرارداد) با کارفرما، متعهد به اجرای موضوع مورد پیمان می‌شود. کارگزار موظف به انجام کاری است که توسط کارفرما در قرارداد به او محول شده است.

پیمانکار{کارگزار}  وظیفه دارد کلیه مقرات ایمنی را در پروژه رعایت کند . حق بیمه کارگران را پرداخت کند. و طبق زمانبندی های قرارداد پروژه را تحویل کارفرما دهد. در ادامه به چند مورد از تفاوت‌های کارفرما و پیمانکار اشاره می‌کنیم.

اگر برای انعقاد قرارداد پیمانکاری‌تان نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از مشاوران دادمهرگستر در این حوزه کمک بگیرید.

فرق کارفرما و کارگزار
فرق کارفرما و کارگزار

فرق کارفرما و کارگزار:

کارفرما و پیمانکار به وسیله‌ قرارداد پیمانکاری به هم متصل می‌شوند. تا پروژه را پیش ببرند. اما تفاوت کارفرما و کارگزار به عنوان دوطرف این قرارداد در چیست؟ چه چیزی این دو را از هم متمایز می‌کند؟

 

ده تفاوت کارفرما و کارگزار به این ترتیب است:

  1. این کارفرماست که برای یک پروژه  کارگزار{پیمانکار} مناسب را انتخاب می‌کند.
  2. کارگزار موظف به انجام کارهایی‌ست که کارفرما طبق قرارداد به او سپرده است.
  3. کارفرما مسئول بیمه کردن پرسنل در پروژه است اما کارگزار مسئول پرداخت حق بیمه به آنهاست.
  4. کنترل پیشرفت پروژه با کارفرما است و پیشبرد پروژه با کارگزار
  5. کارگزار نماینده فنی صاحب‌کار (کارفرما) در پروژه است و باید تمام مراحل کار را به کارفرما گزارش دهد.
  6. انتخاب نوع قرارداد پیمانکاری با کارفرما است و برطبق آن پیمانکار را انتخاب می‌کند.
  7. تعیین زمانبندی پروژه با کارفرما است و انجام هر مرحله کار با کارگزار است.
  8. کارفرما می‌تواند قراردادش را با کارگزار در صورت دیدن تخلف فسخ کند.
  9. کارفرما می‌تواند هر زمان پروژه را خاتمه دهد.
  10. کارفرما بیش از هر کس دیگر در قرارداد  کارگزار ، موظف به اجرای قانون و توجه به اصول درست قرارداد است.

حال که با تفاوت کارفرما وکارگزار آشنا شدید بهتر است برای این که دچار دردسرهای ناشی از عدم نوشتن قرارداد یا نوشتن قراردادی نامناسب نشوید، با یک مشاور حقوقی در زمینه قراردادها مشورت کنید. برای تهیه نمونه قرارداد پیمانکاری می‌توانید به سایت موسسه حقوقی دادمهرگستر  مراجعه کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *