ماده 148 قانون کار

ماده 148 قانون کار

مطابق با ماده 148 قانون کار ،همه کارگاه ها وظیفه دارند تا لیست کارگران خود را به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنند و برای تک تک کارمندان خود حق بیمه را پرداخت نمایند. میتوانید این موضوع را در سایت اداره کار نیز مشاهده نمایید. یعنی همه کارگران مشمول قانون تامین اجتماعی باید بیمه شوند.

اگر کارفرمایی طبق ماده 148 عمل نکند و برای کارگران خود بیمه رد نکند دچار دردسر شده و جریمه خواهد شد. این قوانین در حمایت از کارگران و افزایش رفاه اجتماعی برای آنان است. اگر کسی به میزان یک ساعت هم برای کاری به خدمت گرفته شود باید بیمه شود. وگرنه کارگر میتواند با احراز رابطه کارگری و کارفرمایی خود و اثبات مشغول بودن به فعالیت در واحد مذکور از کارفرمای خود شکایت کند. که این دادرسی طبق مقررات قانونی ، نظر کمیسیون های ارزیابی (موضوع ماده 158 قانون کار) باید به طرفین دعوا ابلاغ شود و هر یک از آنها می توانند ظرف 15 روز پس از تاریخ ابلاغ با تصمیم مخالفت کنند.

اخطار (موضوع ماده 159 قانون کار) در صورت مخالفت کارگر و کارفرما با تصمیم هیئت ارزیابی در مهلت تعیین شده ، تصمیم صادره از تاریخ پایان دوره مذکور لازم الاجرا است. علاوه بر این ، در صورت اعتراض هر یک از طرفین به تصمیم هیات ارزیابی در مهلت تعیین شده ، پرونده به هیات حل اختلاف (موضوع ماده 160 قانون کار) ارجاع می شود و پس از بررسی موضوع ، هیئت تصمیم نهایی را صادر و به آن اطلاع می دهد. .

مطابق ماده 36 قانون تامین اجتماعی تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن به منزله معافیت سازمان تامین اجتماعی از مسئولیت و تعهدات خود در قبال بیمه شده محسوب نمی شود.

ماده 148 قانون کار

احراز سابقه کار طبق ماده ۱۴۸ قانون کار

احراز سابقه به موجب دستورالعمل وزارت کار، اثبات ادعا با ارائه مستندات و مدارک قابل احراز و اقدام میباشد. ولی اقرار طرفین می تواند دلیل باشد و باید به موجب ماده 87 آیین دادرسی کار اثبات ادعا با ارایه دلایل قابل تایید باشد. حتی اگر کارفرما نیز اقرار کند که کارگری نزد وی به مدت 5 سال کار کرده است باز هم اداره کار آن را قبول نمی کند و از کارفرما مدارک میخواهد. چون از طرف دیگر سازمان تامین اجتماعی درگیر این موضوع است و اقرار دروغ یک کارفرما برای این سازمان ایجاد ضرر میکند برای همین درخواست مدارک قابل استناد میکنند. برای مثال قرارداد کتبی خود را میتوانید ارائه دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *