وکیل قانون کار

وکیل قانون کار

شما با درک روابط کارگر و کارفرما می‌توانید به حقوق فوق الذکر دست یابید.کارگران و کارفرمایان نسبت به این مسائل با دیده خود می‌نگرند و بنابراین این گونه مسائل بسیار مهم است و می‌توان این مسائل را از جانب هر کدام پیگیری کرد.

وکیل کار دعاوی اداره کار

در حال حاضر بازبینی و بررسی روابط بین کارگر و کارفرما بسیار مهم بوده و بنابراین بهتر است که با دقت بیشتری روابط این دو بدقت بررسی شود.

با توجه به مدرنیزه شدن جوامع و روند به رو به رشد صنعتی شدن و رشد دیوانه وار اقتصادی جوامع و حجم انبوه کارهای تولیدی، نیاز به بررسی روابط بین کارگر و کارفرما، امروزه بیش از پیش مهم جلوه می کند. مشخص است که در هر حال بین کارگر و کارفرما اختلافاتی بوجود می آید.

به لحاظ قانونی، کارگر کسی که است که در قبال دریافت حقوق و مزایایی که کارفرما ارائه می‌کند، در محل کار کارفرما، کار می‌کند، براساس این تعریف، هرکسی که این چنین شرایطی را داشته باشد کارگر محسوب شده و بدین لحاظ نگهبان یک واحد اقتصادی نیز کارگر محسوب می‌شود.

وکیل کار اداره کار این چنین معتقدند. کارفرما نیز به کسی گفته می‌شود که با ارائه حقوق و مزایای اقتصادی، کارگران را به کار دعوت می‌کند. همه مدیران میانی که واحد اقتصادی یا کارگاه را در غیاب کارفرما اداره می‌کنند، نماینده کارفرما محسوب می‌شوند.

وکیل قانون کار
Project-BG

به مکانی که کارگر بنا به تقاضای کارفرما در آنجا حضور یافته و کار می‌کند، کارگاه گفته می‌شود. همه موسسات کشاورزی، صنعتی، ساختمانی، معدنی، مسافری، خدماتی، تجاری، اماکن عمومی همگی به عنوان کارگاه محسوب می‌شوند. کارفرما در ابتدا با کارگر قراردادی را به مدت معین و در قبال انجام کاری مشخص و معین منعقد می‌کند، قرارداد کار می‌تواند از قرارداد موقت تا دائم متغیر باشد.

براساس این قرارداد، کارگر موظف است که در ساعات معین ، حجم کاری مشخصی را تولید کند و برهمین اساس، حقوق و مزایایی به او تعلق خواهد گرفت و اولین مرجع برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرماست، قراردادی که در ابتدا بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود.

مراجعی حل اختلاف کارگر و کارفرما

مهم‌ترین مراجعی حل اختلاف کارگر و کارفرما شامل هیئت‌های تشخیص (مراحل ابتدایی) و هیئت‌های حل اختلاف (در مراحل تجدید نظر) هستند که اولی به عنوان ابتدایی‌ترین مرجع و دومی به عنوان مرجع تجدیدنظر تقسیم بندی شده‌اند و در هر استان کشور متناسب با جمعیت کاری کشور این مراجع توزیع شده اند.

بنابراین کارگران می‌توانند در مواقعی مانند اخراج از کار بدون دلیل موجه و قانونی، عدم پرداخت حقوق و مزایای کارگری به این مراجع مراجعه کرده و حتی در برخی مواقع می‌توانند از طریق انجمن صنفی کارگری یا نماینده قانونی کارگران و کارفرمایان در اداره کار، اختلاف موجود بین خود و کارفرما را حل و فصل کند.

اداره کار کارگاهی که کارگر در آن شاغل بوده اولین مرجع برای رسیدگی و حل اختلاف بین کارگر و کارفرماست. روند حل اختلاف بدین صورت است که کارگر به اداره کار کارگاه مربوطه مراجعه می‌کند و درخواست خود را در نهایت در دو صفحه تنظیم می‌کند و دبیرخانه اداره کار، درخواست کارگر را در سیستم اداره کار ثبت می‌کند.

در صورتی که کارگری نسبت به ادعای وجود اختلاف با کارفرمای خود آگاهی لازم را نداشته باشد می‌تواند یک وکیل کار دعاوی از اداره کار را به عنوان نماینده و وکیل خود برای حل اختلاف خود با کارفرما معرفی نماید که وکیل کارگر در نهایت ملزم به رفع اختلاف او و کارفرما خواهد بود.

برای انجام این چنین کاری کارگر مدعی باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و وکیلی را برای حل اختلاف خود با کارفرما معرفی نماید. نماینده کارگر باید در مراجع حل اختلاف حضور داشته باشد و با ارائه وکالت نامه در محل حضور خواهد یافت و با توجه به مناطق جغرافیایی کشور ، ادارات کار و مراجع حل اختلاف، پرونده‌ای برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما تشکیل می‌شود.

وکیل کار کارگر می‌تواند وکیل دادگستری یا وکیل کاری باشد و در همین راستا مراجع حل اختلاف وکالت نامه دستی که هویت کارگر را مشخص نمی‌کند را نباید دریافت کنند، مگر این که برای حل اختلاف بین کارگر و کارفرما، روش‌هایی دیگری موجود نباشد و نتوان از آن‌ها استفاده کرد. انتخاب و استفاده از وکیل دعاوی اداره کار مجرب ارزشمند است و کارگر از این فرصت می‌تواند به نفع خود بهره ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *